Otsikko on poimittu Kuhmon kamarimusiikkijuhlien isäntänäkin tunnetun
sellotaiteilija Seppo Kimasen kirjasta "Kimasen lento." Noin nimettään hän
jatkaa: -Sillä on merkitystä niin kauan kuin ihmiset uskovat siihen.
Osaatkos rahan olemuksen Kimasta kirkkaammin kiteyttää. Ei ole löydetty
todisteita rahantapaisten vaihtovälineiden olemassaolosta ennen
hallinnollisten yhteisöjen syntyä. Raha on paljon nuorempi keksintö kuin
esim. työkalut, alkeelliset astiat ja varsinkin tuli. Varhaisin kaupan muoto
on vaihtokauppa. Vaeltavat ihmisryhmät, joita afrikkalaiset esivanhempamme
muodostivat, eivät tarvinneet rahaa. Kaikille riitti ravintoa ja turvaa he
saivat toinen toisistaan. Koska köyhyys ja rikkaus ovat noissa oloissa
tuntemattomia käsitteitä, ristiriidatkin puuttuivat. Elettiin paratiisissa.
Joku peijakas sen rahan sitten keksi, kun asetuttiin paikoilleen asumaan,
alettiin ottaa haltuun maita ja perustettiin yhteiskuntia. Eriarvoisuus
johtuu joko kokonaan yksityisomistuksesta tai on vähintään voimakkaasti
sidoksissa siihen. Ellei yksityisesti omistettaisi, ei rahaakaan
tarvittaisi. "Maa on meidän yhteinen äitimme, ei sitä saa kukaan omistaa",
sanoivat vanhat intiaanit.
Ollapa noin yhä. Meidän ei ehkä sovi unelmoida rahattomasta maailmasta,
mutta kannattaa sentään muistaa, miten suhteellinen asia se on. Rahalla
spekuloidaan, sillä pelataan ja luodaan valheellisia mielikuvia. Ennen
kaikkea rahalla hallitaan eli käytetään valtaa. Omistava luokka vaalii
parhaiten etuoikeuksiaan uskottelemalla, että rahan vähetessä ja velan
paisuessa on pakko luopua yhteisistä onnen avaimista. Oikeasti rahaa ja
omaisuutta kertyy sitä enemmän harvojen käsiin, mitä pidättyvämmin sitä
jaetaan. On täysin ihmisten vallassa päättää, miten velat hoidetaan ja onko
niitä tarpeen maksaa ollenkaan. Todellisuudessa valtioita ei päästetä
suoritustilaan. Pankkijärjestelmän romahdus kas aiheuttaisi länsimaiden
perikadon. Kyse olisi koko kapitalistisen, rahaan ja yksityisomistukseen
perustuvan maailmanjärjestyksen perusteista. Tämä valtava systeemi toimii
niin kauan kuin me uskomme rahaan. Areenalla käytyä, turhankin uskonnollista
keskustelua sivuten totean, ettei kahta Herraa voi palvella: Jumalaa ja
mammonaa. Jumalan palvelemisella tässä tarkoitetaan alttiutta ottaa huomioon
lähimmäinen. Jos isäntämme on mammona, etsimme keinoja hankkia sitä lisää.
Tämä taas voi tapahtua vain toisilta riistämällä, mikä ei ollenkaan ole
Jumalan mieleen. Rahan valtiaat, so. ylikansallisten suuryhtiöiden osakkaat
käärivät valtavia pääomia uskottelemalla meille kaikenlaista. Ja me hölmöt
uskomme. Mammonan orjina tanssimme raha-nimisen jumalan pillien tahdissa.
Blogikirjat.blogspot.com
verkkokauppa: www.tiirakirjat.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti