lauantai 21. joulukuuta 2013

MUN ON VAIKEE LAINAT

Heli Laaksonen korjatkoon, jos otsikko ei mennyt oikein Laitilan murteella.
Tuon tapainen murhe kas ahdisti iäkästä, pastorin luokseen kutsunutta naista
siellä Laitilassa.
Pastori olin minä, kanakaupungin murretta osaamaton nuorimies. Niinpä
rupesin kaivamaan lompakkoa taskusta. Talo tosin vaikutti komean puoleiselta
eikä tarjoilussa ollut valittamista. Hiukan ihmettelinkin mummon rahapulaa
siinä omia lainanantovalmiuksiani punnitessa.
Seteli ei ehtinyt irrota kädestäni, kun kiikkutuolista kuului: Eiku mä
tarkotan niälemist. Vakkasuomalaiset siis nielevät lainaamalla. Ovat nämä
murteet hauskoja.
Väärinkäsitykseni muistui mieleen näiden omien nielemiskipujen keskellä.
Olivat mokomat laittaneet hengitysputken narkoosissa ollessani siten, että
se haavautti kitalaen ja -risat. Nyt särky heijastelee hampaisiin asti. Alan
hieman paremmin ymmärtää, millaisia Laitilan mummon kärsimykset olivat.
Toivottavasti hän sai niihin avun kauan,ennen kuin astui sen rajan yli,
jonka tuolla puolella "kipu, sairaus tuskaa ei tuota. Olen saapunut Jumalan
luo."
Blogi: tiira-kirjat.blogspot.com
verkkokauppa: www.tiirakirjat.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti